W dniach 16 – 23 kwietnia odbyła się autokarowa wycieczka do Włoch zorganizowana przez nasze Stowarzyszenie dla członków Polskiego Związku Niewidomych z Kielc, Oświęcimia oraz Krakowa wraz z opiekunami. Łącznie grupa liczyła 56 osób. W trakcie tych 8 bardzo aktywnych dni udało się nam poczuć, zobaczyć i zasmakować tego, co we Włoszech najlepsze!

Wyruszyliśmy w sobotę z Kielc w godzinach porannych, zabierając po drodze kilkanaście osób z Krakowa i Chrzanowa. Po ok. 2 godz przekroczyliśmy granicę polsko-czeską. Trasa prowadziła dalej przez Austrię oraz Słowenię. Na nocleg zaplanowany w Kranjskiej Gorze dotarliśmy późnym wieczorem. Niezwykle piękne widoki pokrytych jeszcze śniegiem majestatycznych górskich szczytów odsłoniły się nam następnego dnia. To słowiańskie miasteczko to położone jest w Alpach Julijskich, niedaleko granicy z Austrią i Włochami. Po pysznym śniadaniu udaliśmy się w dalszą drogę w kierunku Wenecji.

Włochy 16 – 23.04.2016

Po dotarciu do położonej w lagunie Adriatyku Wenecji przesiedliśmy się na statek, którym dopłynęliśmy do najbardziej znanej części miasta – usytuowanego na wodzie historycznego centrum. Na Placu Św. Marka czekała na nas pani przewodnik. Oprowadziła nas ona przez to piękne miasto ze słynnym Canale Grande, mostami, brukowanymi uliczkami i brakiem dźwięku samochodów 🙂 Drogę powrotną na „stały ląd” również pokonaliśmy statkiem. Na nocleg zatrzymaliśmy się w Rimini, znanym wakacyjnym kurorcie ulokowanym nad Morzem Adriatyckim.

Następnego dnia czekała nas wizyta w dwóch niesamowitych miejscach. Pierwszym z nich była wizyta w San Marino – trzecim najmniejszym państwie Europy, które stanowi enklawę na terenie Włoch. W tym maleńkim państwie, uznawanym za najstarszą republikę na świecie, mieliśmy okazję podziwiać średniowieczne domy, place i fortyfikacje.

Tego dnia odwiedziliśmy również Asyż – miasto św. Franciszka. Miasto położone kaskadowo na wzgórzu  urzekło nas wyjątkową atmosferą malowniczych średniowiecznych uliczek i zaułków oraz pięknie utrzymanych budynków i budowli zbudowanych z charakterystycznego jasnego kamienia.

Dalsza trasa naszej podróży prowadziła przez przepiękne tereny Toskanii. W jednym z tamtejszych miast – Chiusi, zatrzymaliśmy się na nocleg. Trzeciego dnia naszego pobytu we Włoszech czekała nas wizyta w stolicy kraju – Rzymie oraz w uznawanym za najmniejsze państwo świata – Watykanie.

Już sam widok Placu i Bazyliki św. Piotra przyprawił nas o szybsze bicie serca, a był to dopiero początek. W planach na ten dzień mieliśmy wizytę w Muzeach Watykańskich, w których znajdują są zbiory dzieł sztuki zgromadzonych przez poszczególnych papieży. Mieliśmy okazję podziwiać dzieła wielkich mistrzów, takich jak: Rafael, Leonardo da Vinci czy Caravaggio.  W pałacu watykańskim podziwiać mogliśmy zdobioną freskami m.i. Michała Anioła Kaplicę Sykstyńską. Dalej czekała nas wizyta w  jednej z największych i najpiękniejszych świątyni chrześcijańskich – Bazylice Św. Piotra, gdzie też mieliśmy możliwość zatrzymać się m.in. przy grobie św. Jana Pawła II. Na koniec udało nam się zobaczyć kilka znanych budowli starożytnego Rzymu, m.in. Koloseum i znajdujące się obok Forum Romanum.

Czwarty dzień wycieczki z pewnością pozostanie na długo w pamięci uczestników wycieczki. Wzięliśmy bowiem udział w środowej audiencji generalnej z papieżem Franciszkiem na Placu św. Piotra. Po jej zakończeniu, kilkunastoosobowa grupa osób niewidomych i słabowidzących, miała wielkie szczęście udać się na spotkanie z papieżem!

Na koniec tego emocjonującego dnia udaliśmy się jeszcze na krótki spacer po Rzymie, odwiedzając m.i. Piazza Navona oraz piękną Fontannę di Trevi.

Przedostatniego dnia wyjazdu czekała nas bardzo wczesna pobudka, gdyż musieliśmy zdążyć na prom płynący z Neapolu na bajeczną Capri. Jest to niewielka, ale górzysta wyspa położona na Morzu Tyrreńskim. Naziemną kolejką szynową wyjechaliśmy na znajdującą się między dwoma wzgórzami główną część miasta Capri. Mieliśmy tam  okazję pospacerować wśród wąskich, krętych uliczek znajdują się liczne sklepiki z miejscowymi wyrobami, barwne, kwitnące ogrody. Niektórzy z uczestników udali się na rejs stateczkiem wycieczkowym wzdłuż brzegu wyspy.

Ostatnim miastem, jakie dane nam było odwiedzić we Włoszech, była Florencja – zwana skarbcem sztuki. Nad tym wspaniałym, przepełnionym duchem renesansu miastem, wznosi się Katedra Santa Maria dl Fiore, która była jednym z kilku miejsc, jakie udało nam się zwiedzić. Był również czas na zakup ostatnich pamiątek i skosztowania pysznych florenckich lodów. Wieczorem udaliśmy się w drogę powrotną do domu.

Po tych 8 dniach wróciliśmy do Polski pełni niezapomnianych wrażeń, ale również i nadziei, że to nie ostatnia nasza wizyta w pięknej Italii!

Galerię zdjęć z wyjazdu można obejrzeć tutaj.